Ngelmu Urip #1
Anane tak wenehi irah-irahan ‘ngelmu
urip’ amarga ‘ngelmu Jawa’ iku pancadane babagan nglakoni urip tumraping
manungsa ana ing ngalam donya. Fokus utamane tumuju nglakoni urip sing
bener, becik lan pener murih bisa ‘titis ing pati’. ‘Titis ing pati’ iku
ora ngrembuk suwarga lan neraka. Nanging luwih tumuju bisowa ngulihake
sakabehing ‘unsur-unsur’ kang mangun wujuding ‘manungsa urip’ marang
sumbere dhewe-dhewe kanthi sampurna. Sing saka unsur alam (geni, lemah,
angin, banyu) bali marang sumber-sumbere kang ‘azali’. Sing saka cahya
lan teja ya bali marang sumber azaline. Dene suksma (dzat urip, ruh) ya
bali marang Suksma Kawekas (Guruning Ngadadi, Dzat Sejatining Urip).
Wondene kang maune ‘wujud’ ninggala jeneng kang becik kang bisa tinulad
dening turas (anak turune).
Amarga piwulange ngenani ‘ngelmu urip’,
mulane piwulang Jawa luwih migatekake babagan urip bebarengan karo
sakabehing titah. Kanyatan kang ora bisa dibantah, menawa manungsa ora
bisa urip ijen, nanging kudu bebarengan karo manungsa liyane lan
sakabehing titah kang manggon ing alam donya (Ngarcapada) kene iki.
Holistik, mangkono anggone para ahli menehi tenger marang wawasan
(falsafah) Jawa iki. Karepe, menawa sakabehing ‘kang ana’ ing alam
semesta iki ana sesambungane sacara ‘kosmis-magis’. Kang mangkene iki
tumrape wong Jawa sejatine wis mbalung sungsum dadi otot bayu. Karepe,
wis dadi ‘naluri dasar’ kanggone wong Jawa.
Piwulang Jawa kang wujud ngelmu lan laku
tumangkare wiwit saka sumber asal biyen-biyene nganti tumekane jaman
saiki ora sarana anane ‘sistim pendidikan’. Mung sarana gethok tular ing
antarane ‘sesepuh’ marang generasi bacute. Nanging pilih-pilih marang
sing bisa
ditulari kawruh. Mulane saya auwe saya
tipis lan terasing saka wong Jawa dhewe. Malah-malah saking ora ngertine
lan kebacut nyecep kawruh saka kabudayan lan peradaban saka manca
banjur nganggep ngelmu lan laku Jawa iku mung gegayutan karo olah
kebatinan. Sing ekstrim banjur ngarani yen klenik, tahayul lan gugon
tuhon.
Kabeh prabedaning manungsa sing siji lan
liyane kanyatane ana ing tenghing masyarakat. Mula ana ‘potensi
ketegangan’ kang ora ana enteke.
Mbok menawa bae sakabehing ajaran agama
lan ideologi kang lair ing donya iki salah siji tujuwane kanggo
ngawekani murih rukune manungsa. Potensi ketegangan diredam nganggo
hukum negara, adat, ajaran agama lan etika moral liyane. Semono uga
ngelmu lan laku Jawa uga duwe tujuwan kanggo gawe tata tentrem kerta
raharjaning bebrayan. Mung bae, cara Jawa iku lueih tumuju marang
rekadaya nata ‘kesadaran’ batine manungsa katimbang gawe hukum-hukum
kang ngatur tumindake saben manungsa ing bebrayane. Ya kanggo nata
‘kesadaran’ iku anane ngelmu lan laku ana ing piwulang Jawa. Pitakone,
apa ngelmu lan laku Jawa isih relevan kanggo ngadhepi persoalan urip ing
jaman globalisasi wektu iki ?
Nilai-nilai budaya lan peradabane
manungsa pancen owah gingsir manut jaman kelakone. Ngelmu lan laku kang
ana ing piwulang Jawa wernane akeh lan duwe piguna dhewe-dhewe. nanging
umume, gunane kanggo kepentingan urip. Kamangka wateking manungsa urip
uga werna-werna. Ana sing ‘becik-bener-pener’ kanggo kepentingane urip
bebarengan, nanging ya akeh sing ‘ala-salah-ngawur’ sing ngrusak
bebrayan. Anehe, kok ngelmu lan laku kanggo kekarone ya ana kabeh ing
jagad Jawa. Kabeh pancadane kanggo sangu nglakoni urip. Kanthi mangkono
pancen rada abot angone arep njlentrehake bab sakabehing ngelmu lan laku
Jawa. Mulane, murih kepenake anggonku ngaturake ‘Ngelmu Urip’ ing
postingan iki tak rujukake marang serat-serat kapujanggan kayadene
Wulangreh, Wedhatama, lan liya-liyane. Muga-muga Gusti Kang Murbeng
Dumadi ngeparengake.
ConversionConversion EmoticonEmoticon