Ngelmu Urip #3
Pokok baku dhedhasarane ‘ngelmu urip” iku
ana 3 (telung) prekara : 1) kesadaran anane Sesembahan (keber-Tuhan-an,
2) kesadaran kesemestaan (hubungan kosmis-magis jagad cilik lan jagad
gedhe), 3) kesadaran kautamaning urip (keberadaban). Katelune ora bisa
mlaku dhewe-dhewe, nanging kudu nyawiji dadi sawijining pangerten
(kawruh). Lumrahe padha diarani ‘Kawruh Kejawen’.
Aturku ing ndhuwur iku minangka
pambukaning pangerten menawa ‘Kawruh Kejawen’ iku sawijining kawruh
babagan ‘Sejatining Urip’ utawa ‘Hakekating Urip’. Dudu ajaran agama,
wong ora duwe ‘kitab suci’ lan ‘nabi’ (utusan) kang piniji Gusti kanggo
mulang-muruk manungsa kaya salumrahe ‘definisi’ agama.
Ana ing jagad ngelmune wong Jawa, ana
kang disebut Kawruh Kasampurnan. Yaiku sawijining ngelmu kanggo nggayuh
kasampurnaning urip. Kang dikarepake ‘urip sampurna’ iku nglingkupi tata
lair lan kebatinan. Ing tata lair wis kacetha kaya kang disebut ing
Wedhatama: “wirya arta tri winasis”. Kajen keringan, cukup sandhang
pangan papan, lan pinunjul ing kapinterane. Dene ing babagan ‘kebatinan’
sing dikarepake ‘urip sempurna’ iku lamun bisa ‘titis ing pati’. Yaiku
bisa ngulihake (mbalekake) kanthi sampurna sakabehing ‘gadhuhan’ marang
sing kagungan. Menawa wujude manungsa urip iku kedadeyan saka
unsur-unsur: bumi langit, cahya lan teja, sarta dzat urip (suksma, roh),
sempurnane menawa bisa ngulihake unsur-unsur mau marang sumbere
dhewe-dhewe.
Unsur materi saka bumi lan langit sarta
unsur cahya lan teja, bisa bali sampurna nalikane manungsa mati (pishing
raga lan suksma). Nanging baline dzat urip (roh, suksma) marang Dzat
Sejatining Urip, angel bisane sampurna. Manut keterangan ing kawruh
sangkan paran (Wedaran Sang Wiku), angel sampunane iku jalaran ‘dzat
urip’ wis suda kasuciane. Sudane amarga kawoworan rereged saka asiling
pakerti nalika nglakoni urip. Uga saka jalaran durung rampung anggone
netepi wajib nindakake sabda dhawuhing Gusti Kang Maha Kuwasa.
Akeh-akehe padha leren ana ing ‘alam pangrantunan’ (suwarga
pangrantunan). Utawa malah kesasar ana ing alaming lelembut, alaming
sato kewan, utawa kesangsang dadi dhanyang neng kayu lan watu.
Gandheng bisa sampurna loan orane ‘dzat
urip’ (suksma) bali marang sumbere (Dzat Sejatining Urip, Suksma
Kawekas, Guruning Ngadadi) gumantung saka pakerti nalika nglakoni urip
neng ngalam donya, mula banjur ana paugeran-paugeran kang tumuju marang
kasampurnaning urip iku. Iya ing kene iki ‘ngelmu urip’ kang dirembuk
iki ana tegese.
ConversionConversion EmoticonEmoticon