Ngelmu Urip #2
Pancadane ‘Ngelmu Urip’ iku ‘eling’,
yaiku eling marang ‘sejatining urip’ utawa ‘hakekating urip’ tumraping
manungsa. Manungsa iku titah pinunjul katimbang titah liyane. Pinunjule
amarga kaparingan ‘perangkat urip’ kang ana ing khasanah Jawa disebut
‘cipta-rasa-karsa’. Tinengeran ana ing aksara Jawa:
“ha-na-ca-ra-ka” kang tegese ‘utusan’
(hananira hananing Hyang) kang diparingi cipta (ca), rasa (ra), lan
karsa (ka). Ya peparing ‘cipta-rasa-karsa’ iki kang mbedakake titah
manungsa karo titah liyane.
Kang lumrah siklus urip kang dilakoni manungsa iku:
‘ana (lair) – dadi momongan wong tuwane –
dhiwasa (bisa golek pangan dhewe) – kawin – duwe anak (momong) –
ngentasake momongane – mati’. Siklus kang mangkene iki ora ming tumrape
manungsa, nanging titah-titah liyane iya duwe siklus mangkene. Tegese,
mung nglakoni naluri alamiah. Ora ngoperasionalake perangkat urip
peparinging Gusti Kang Maha Kuwasa kang njalari manungsa iku disebut
‘titah utama’. Menawa miturut basa agama Islam manungsa iku dipapanake
(diposisikan) dadi ‘Kalifatullah fil ardhi’, wakile utawa utusane Gusti
Allah neng ngalam donya. Nangin perlu dieling-eling menawa manungsa kang
bisa dadi utusan utawa wakile Gusti Allah iku cetha sing bisa
ngoperasionalake ‘cipta-rasa-karsa’-ne kang jumbuh karo kersane Gusti
Kang Murbeng Dumadi. Dudu sing mung operasional naluri alamiahe kaya
kang tak aturake ing ndhuwur.
Kanggo bisa operasionalake ‘cipta-rasa-karsa’ dibutuhake ‘ngelmu’ lan ‘laku’. Ngelmune kanggo
mangerteni (memahami) babagan sejatining
‘cipta-rasa-karsa’ iku. Dene lakune kanggo mapanake pangerten ngelmu
dadi watak-wantu. Menawa dirembuk nganggo basa Inggris ‘watak-wantu’ iku
nglingkupi :
knowledge, attitude, skill, aptitude, lan
habit kang bisa disingkat KASAH. Ya ing kene iki salah sijine cara
kanggo mangerteni unen-unen “ngelmu iku kelakone kanthi laku”. Tegese:
ngelmu iku bisa manjing dadi watak wantune manungsa manawa dikantheni
laku. Gandheng ‘cipta-rasa-karsa’ iku manggone ana ing manungsa urip,
mula ngelmune ya ngelmu urip, lakune ya laku nglakoni urip. Pitakonane,
nek ana ‘ngelmu urip’, mesthine ya ana ‘ngelmu mati’. Pancen ya ana,
yaiku ‘ngelmu-ngelmu’ sing mentingake
kanggo persiapan mati. Sakabehing dayaning urip kanggo persiapan mati.
Ana kang ‘tata lair’, upamane petungan kanggo nyukupi kebutuhane ahli
waris njur numpuk bandha kang perlu diwarisake. Ana kang ‘ranah
kebatinan’, umpamane ngelmu ‘mati sajroning urip’ kang pakertine (cara
nglakoni) kanthi nglereni obahing ‘cipta-rasa-karsa’. Yaiku tapa brata
neng papan sepi nyingkir saka bebrayan (masyarakat).
Ngelmu sing kaya mangkono iku ora salah
lan ora kleru. Amarga subyektif banget, kaitane karo ‘persepsi’ saben
uwong babagan jejibahan urip kang beda-beda. Mulane ana ing khasanah
Jawa, iya ana ngelmu-ngelmu sing mentingake ‘persiapan mati’ iku. Nyuwun
pangapunten, babagan ‘ngelmu mati’ iki kareben diterangake sedulur liya
sing luwih nguwasani. Jujur bae, KSM ora pati mudheng. Ngelmu urip iku
ora mung ing babagan tata lair, nanging uga ana gegayutane karo
kebatinan. Amarga manut filosofi Jawa, ana gegayutan (hubungan)
‘kosmis-magis’ ing antarane jagad cilik (manungsa urip) karo jagad gedhe
(alam semesta). Pangertene ndudut saka ‘kawruh sangkan paraning
dumadi’. Menawa manungsa urip iku kawangun saka unsur telung perkara,
yaiku: materi (bumi lan langit), cahya lan teja, sarta suksma sejati
(dzat urip, roh). Katelune unsur-unsur iku asale saka ‘Guruning Ngadadi’
kang uga disebut ‘Suksma Kawekas’, kang ora liy iya Gusti Kang Murbeng
Dumadi sing dadi sesembahane sagunging titah dumadi. Kanthi andaran
kasebut ing nduwur, filosofi Jawa kanyatane kanthi cetha wela-wela
nerangake anane ‘Sesembahan’ kang disebut ‘Gusti Kang Murbeng Dumadi’,
‘Hyang Agung”, ‘Hyang Suksma Kawekas’, ‘Guruning Ngadadi’ lan
sebutan-sebutan liyane kang akeh banget cacahe. Panjenengane R. Ng.
Ranggawarsita ngumpulake sesebutan tumrap ‘Sesembahan’ Jawa iku ana ing
seratane, ‘Paramayoga’.
ConversionConversion EmoticonEmoticon