Budi Luhur minangka dhedhasarane ‘ngelmu
urip’. Ajaran Jawa nduweni konsep menawa urip bebarengan iku kudu tata
(tertib), tentrem (aman tenteram), kerta (makmur) lan raharja
(sejahtera). Bisane wujud menawa para manungsane iku nduweni budi luhur.
Murih bisa duwe budi luhur kudu nyecep ‘piwulang kautaman’.
Apa wae sing diwulangake ing ‘piwulang
kautaman’ iku ngandhut ‘kawruh’ lan ‘laku’. Tegese ora mung bisa ngerti
bab kawruhe, nanging uga kudu dilakoni apa kang diwulangake. Babon baku
piwulang kautaman mulangake kawruh murih manungsa padha ‘eling’ marang
kajatene. Yaiku titah kang diparingi kaluwihan wujud ‘cipta-rasa-karsa’.
Mula kaelingan sing ‘bener-becik-pener’ yaiku :
1. Eling menawa dadi titahing Gusti (Sangkan Paran, Manunggaling Kawula Gusti).
2. Eling menawa dititahake manggon ing
planet bumi kang ora ijen anane, nanging minangka bagian cilik saka
‘alam semesta’. (Jumbuhing jagad cilik lan jagad gedhe).
3. Eling marang peparing ‘cipta-rasa-karsa’ kang ukurane manungsa kudu ‘beradab’.
4. Eling manwa kudu tansah ngutamakake kerukunan karo manungsa liyane lan titahe Gusti liyane.
5. Eling menawa kudu tansah njaga ‘keselarasan’ (kemarmonisan): melu memayu hayuning bawana.
Dhasaring laku diarani ‘Panca Brata’, yaiku lakubrata kanggo nguripake (ngoperasionalake) ‘cipta-rasa-karsa’, yaiku:
1. Nglatih bisane nduweni watak ‘narima’,
disranani laku kanthi ngengurangi mangan lan ngombe. Umpamane laku
pasa, mutih, ngrowot lan sapiturute. Bedane pasa ing laku Jawa karo pasa
tumrape ibadah agama, yaiku ana ing tujuwane. Nek pasa cara agama
kanggo nggayuh suwarga, dene pasa laku Jawa amung kanggo nglatih bisane
duwe watak narima. Ewa semono, kanyatane luwih abot syarat-syarate. Ing
antarane, senajan bisa pasa sedina nutug, nanging yen ing batin isih
durung bisa nrimakake pangan lan ngombe saanane nalika ‘buka’ bakal
njugarake gegayuhan. Ora bisa kanggonan watak ‘anarima’. Selagine
kanggonan watak anarima wae ora bisa, lha kok kepingin nggayuh suwarga
mesthi tangeh lamun.
2. Nglatih bisane tansah ‘eling’,
disranani ngengurangi sare (turu). Syarate, anggone melek ora kena
disambi apa wae. Apamaneh dislamur nganggo dolanan kertu utawa jagongan
gayeng karo para kanca. Kang ditindakake, melek lan tansah eling marang
kajatene manungsa.
3. Nglatih urip kang tata utawa tertib,
disranani laku ngengurangi sanggama. Nanging anggone ngurangi kudu
kanthi pangerten babagan sanggama kang sejatine. Yaiku pangerten
sanggama kang gegandhengan karo ‘titising wiji’ kang mahanani ‘rasa
sejati’. Yaiku ‘rasa nikmat mulya’ kang ditampa manungsa nalika dadi
saranane Gusti nyipta manungsa anyar. Rasa nikmat mulyane sanggama kang
bisa nitisake wiji, dudu nikmat sanggama kang lumrah amung nuruti
derenging birahi. Kanthi mangkono, sing dikurangi iku sanggama kang mung
mburu kanikmataning birahi.
4. Nglatih kesabaran, disranani kanthi
laku ‘ora kena nesu’. Mula kang becik iku laku: “ing siyang ratri tansah
amamangun karyenak tyasing sesama”.
5. Nglatih panalangsa utawa pasrah
sakabehane marang Gusti Kang Maha Kuwasa. Srana lakune ‘mbisu’. Nanging
ora mung ora guneman thok. Ing jroning batin tansah ngulati
mobah-mosiking ati. Iya obah osiking ati iku kang bisa uga mujudake
wisik utawa dhawuhing Gusti marang kita sowang-sowang (dhewe-dhewe).
Bisane dimangerteni kudu dipêndêng utawa mêlêng temenan. Mêndêng utawa
mêlêng ora bisa kelakon yen sinambi ngendika utawa omong-omong. Wohing
pasrah iku antuk wisik utawa ‘sabda dhawuh’ kang nuntun marang bebener,
kabecikan sing pener.
ConversionConversion EmoticonEmoticon