Menawa manungsa urip ijen, sejatine ora
butuh ilmu lan ngelmu. Cukup naluri alamiahe wae. Nanging nalika urip
bebarengan karo manungsa liyane lan karo titah dumadi liyane dibutuhake
ilmu lan ngelmu. Dadine, ngelmu urip iku lumakune kanggo nuntun manungsa
nglakoni urip bebarengan ing ngalam donya.
Ilmu iku ngoperasionalake nalar utawa
cipta, dene ngelmu sing dioperasionalake cipta-rasa-karsa. Mula ya beda
tatacarane ngudi antarane ilmu lan ngelmu. Menawa ngudi ilmu iku lumrahe
saka sekolahan lan pawiyatan-pawiyatan, dene ngudi ngelmu ora cukup
semono, nanging kudu disranani laku murih bisa manjing ing sajroning
batin.
Ana ing khasanah Jawa kang luwih diudi
iku ‘ngelmu’, mulane kadhang kala lumrahe wong Jawa iku sok diarani
‘bodho’ ana ing ‘ilmu pengetahuan’. Keladuking panganggep, Jawa iku
kakehan klenik lan gugon tuhon. Rumit, mbulet, angel dinalar, lan ora
duwe ‘greget’ pepinginan marang kemajuwan. Sing diudi mung kasekten lan
tapa brata.
Panganggep sing mangkono iku pancene ada
alasane. Contone, bisa gawe candhi Borobudur apadene Prambanan sing
cetha butuh ilmu pengetahuan werna-werna tingkat tinggi, nanging
kanyatane ora marisake ilmu matematika, ilmu fisika, mekanika, lan ilmu
pengetahuan liyane. Kamangka lagi milih panggonan kanggo ngedegake
candhi-cndhi iku wae wis kabukten pener banget. Uga ing babagan kalender
(almanak) sing njlimet nganti bisa nemtokake wektu kang akurasine luar
biasa, nanging kok ora ana tinggalan bab angka-angka pangetunge. Manut
ngendikane para pakar, menawa ing bab petungan (ping, para, lan, suda,
kuwadrat, lsp.) wong Jawa nganggo cara ‘awangan’. Panemu mangkene iki
bisa uga pancen bener. Jalaran operasionale ‘cipta-rasa-karsa’ iku mapan
manggon ing ‘daya spiritual’ kang diduweni manungsa. Ora bisa ditulis
kayadene ilmu-ilmune wong Barat.
Ora beda karo ilmu nalar, ngelmu
‘cipta-rasa-karsa’ uga ana tataran cendhek lan dhuwure. Ana manungsa
kang nalare dhedhel sing bodhone ora karu-karuwan, pijer nunggak sing
sekolah. Semono uga ing bab ngelmu ‘cipta-rasa-karsa’ ya ana sing maju
lan ana singsendhet ora mundhak babar bisan senajan wis meguru neng
pirang-pirang para sepuh. Malah-malah wis nglakoni laku pirang-pirang
werna uga ora ana kaundhakane.
Akeh-akehe padha nganggep menawa ngudi
ngelmu ‘cipta-rasa-karsa’ iku padha karo wong ngudi ilmu pengetahuan.
Bakune karep sing kenceng thok. Kamangka banget bedane. Menawa ngudi
ilmu sing dibutuhake pancen ‘kekarepan’ utawa ‘cita-cita’ (semangat).
Dene ngudi ngelmu sing dibutuhake malah menebake ‘kekarepan’ murih bisa
‘ênêng’ lan ‘êning’. Bisane ‘ênêng’ lan ‘êning’ iku disranani ‘laku’ lan
butuh ‘kas kang nyantosani setya budya pangekesing dur angkara’ (niat
kang mantep nduweni budi luhur). Dadine, kang luwih dhisik kudu diduweni
kanggo ngudi ngelmu iku ‘budi luhur’.
Ngudi ngelmu ora bisa menawa mung kanggo
‘pelarian’ jalaran semplah kelangan semangat ngadhepi urip. Upamane,
rekasa golek pegaweyan (golek sandhang pangan) njur nekuni ‘ngelmu
kebatinan’. Panganggepe, nek wis nglakoni ‘lakubrata’ werna-werna njur
gampang entuk pegaweyan utawa gampang rejekine. Modhel pelarian sing
kaya mangkene iki akeh banget tinemu ing tengahing bebrayan.
Salah kaprah panemu liyane, ‘ngelmu’ iku
bisa kanggo mrantasi pirang-pirang perkara. Ing antarane kanggo
nylametake dhiri saka tumindak salah lan ala. Upamane, murih ora kena
‘jerat hukum’ sawise korupsi njur nglakoni ‘lakubrata’ utawa golek
‘backing spiritual’ marang ‘sesepuh’. mBok menawa wae pancen ana
kasekten-kasekten sing bisa kanggo kepentingan kang mangkono. Nanging
kasekten kang mangkono iku dudu ‘ngelmu urip’ kang ‘bener-becik-pener’.
Ana ing Wedhatama, kasekten jinis mangkono iku diarani ‘ngelmu karang’.
Kekerane (kekuwatane) saka asile kekarangan (bersekutu) karo bangsaning
gaib. Ora rumasuk jroning
daging (ora manjing ing jroning batin).
Ngibarate mung manggon ing kulit kayadene boreh (wedhak pupur) alias
apus-apus utawa palsu. Mula ora bisa diandelake kanggo nglakoni urip
kang ‘bener-becik-pener’. Ewa semono, kanyatane ing tengahing bebrayan
akeh pawongan kang bebudene seneng golek gampang. Samubarang apa wae
dianggep bisa diprantasi nganggo kekuwatan spiritual silihan saka
bangsaning gaib mau.
ConversionConversion EmoticonEmoticon